James the Evil Stakeholder

Bestel nu je eigen setje James kaarten op onze webshop! Klik hier!
Worstelt jouw team met stakeholders?
We kennen allemaal die ene lastige persoon, meestal een manager of hoger, met te veel macht en te weinig empathie, die het leven van de rest van de organisatie tot een ware hel maakt.
James the Evil Stakeholder is een kaartspel dat teams kunnen gebruiken om op een leuke en interactieve manier de verschillende manieren te verkennen en bespreken om met stakeholders om te gaan, vooral met lastige stakeholders. Of in elk geval om er flink om te kunnen lachen!
Hoewel The James een intimiderend figuur kan lijken, is de angst die we voelen vooral zelfgemaakt. Met The James omgaan is een kwestie van je angst onder ogen zien. En de beste manier om dat te doen is door de juiste vaardigheden te ontwikkelen en stevig naast je team te staan.
Waar het uiteindelijk op neerkomt: je kunt je teamvaardigheden gebruiken om moeilijke stakeholders zich netjes te laten gedragen, zowel in het spel als in het echte leven!
Op deze pagina vind je:
Persona's & Agile Factoren
Met 6 verschillende persona's laat het spel je kennismaken met uiteenlopende houdingen, op een leuke en interactieve manier. Het spel bevat ook een verscheidenheid aan Responses, elk met hun eigen aanpak die je als team kunt gebruiken om met dit soort problemen om te gaan.
Om met deze persona's om te gaan bevat het spel een reeks Response kaarten, elk met hun eigen technieken en benaderingen die je als team kunt gebruiken om met dit soort problemen om te gaan. Ze zijn ook bedoeld om je te inspireren je eigen aanpak te vinden.
De Response kaarten zijn verdeeld over 6 Agile Factoren, elk gericht op een van de volgende vaardigheden: autonomie, doel, vaardigheden, flow, empirie en plezier. Van alle vaardigheden waar we mee hebben gewerkt, vinden we deze het meest effectief om met The James om te gaan.
Elk Agile Factor is ook gerelateerd aan één van de The James personas, en elk heeft zijn eigen kleur: rood, oranje, geel, groen, donkerblauw en lichtblauw.
Zonder verder oponthoud, hier zijn ze:
- The James, de kapitalist, koppige uitbuiter van autonomie
- Het vermogen om beslissingen te nemen en met de consequenties om te gaan, geeft zelfvertrouwen. Voor een team met voldoende autonomie, verliest een lastige stakeholder zijn macht en wordt het gewoon een nieuwe uitdaging om op te lossen.
"Je wéét dat je deze beslissingen kunt nemen, en je hébt de bevoegdheid om dat te doen. Laat niemand je vertellen hoe je je werk moet doen, jíj bent de expert!" - The Terminator, de machine, orkestrator van Flow
- Flow is een mentale toestand waarin je zo gefocust bent op je taak dat je de tijd vergeet, én alle afleidingen, inclusief lastige stakeholders.
"Diep in de flow kan geen enkele verstoring je nog van je werk houden. Je raast in recordtijd naar de finish!" - Einstein, de Subject Matter Expert, toonbeeld van empirisme
- Wanneer je je beslissingen kunt onderbouwen met data en feiten, kunnen lastige stakeholders je keuzes niet meer ter discussie stellen.
"Je doet niet aan giswerk. Je meet, je weet, je bouwt en je meet opnieuw. Dát is de kracht van wetenschap!" - Moeder Teresa, de Profeet, prediker van het Purpose
- Wanneer je je doel kristalhelder voor ogen hebt, verdwijnt je angst en heb je geen moeite meer om lastige stakeholders te negeren.
"Dáárvoor ben je hier! Je weet waar je heen wilt en wat je moet doen om er te komen, laat niemand je afleiden!" - Margaret, de Politicus, meester van Skills
- Met zowel technische als zachte vaardigheden bouw je een arsenaal aan opties om met lastige stakeholders om te gaan.
"Je hebt hard en lang getraind, en jíj bent degene die de magie laat gebeuren!" - Gadaffi, de Dictator, bron van Enjoyment
- Wanneer je plezier hebt in je werk, worden lastige stakeholders gewoon weer een nieuwe uitdaging om om te lachen, en verdampt angst vanzelf.
"Werken met deze mensen? Het is de gift that keeps on giving!"






Het gebruik van de kaarten voor een brainstormsessie
Dit is waar The James echt om gaat. Gebruik de kaarten om samen te brainstormen en oplossingen te bedenken voor het omgaan met lastige stakeholders.
- Scheid de The James kaarten van de Response kaarten, schud ze goed en leg beide stapels op tafel.
- Geef elke speler 3 Response kaarten.
- Neem de bovenste The James kaart van de stapel, lees de use case hardop voor en leg hem open op tafel zodat iedereen hem kan lezen.
- Geef het team even de tijd om hun Response kaarten te bekijken en te bepalen welke kaart volgens hen de beste aanpak beschrijft om met The James om te gaan.
- Om de beurt speelt ieder teamlid zijn Response kaart en legt uit hoe deze The James zou verslaan.
- Wanneer iedereen is geweest, bespreek je de Response kaarten en kies je samen de beste. Het doel is consensus en begrip.
Deze regels zijn slechts een beginpunt, varieer gerust zoals je wilt.
Je kunt bijvoorbeeld om de beurt de rol van The James op je nemen en zijn positie verdedigen tegen de Response kaarten van de rest.
Of laat de Response kaarten helemaal weg en bespreek simpelweg hoe jullie als team met elke The James om zouden gaan.
De mogelijkheden zijn eindeloos!
Het gebruik van de kaarten voor een gezellig spel
Dit is een competitieve spelvariant die je kunt spelen voor de lol (of voor geld, of zelfs strippen als je dat wilt, wij oordelen niet). Geen zware denkoefeningen of brainstorms, gewoon kaarten spelen en zien wie wint.
Perfect voor een teamuitje: het draait volledig om het overwinnen van je angst voor The James door met hem te spelen. Maar liefst 18 keer zelfs, want zóveel The James-kaarten zitten er in!
De Opstelling
- Schud alle kaarten door elkaar in één stapel. Doe vooral niet voorzichtig.
- De deler deelt elke speler 8 kaarten. Dit is je hand. De rest van de kaarten gaan midden op tafel - je gaat ze nodig hebben.
Het Spel
- De speler links van de deler speelt een kaart. Die kaart bepaalt de Agile Factor voor de ronde.
- Met de klok mee, of andersom als je dat liever hebt, speelt iederen een kaart. Wil je winnen, speel dan een kaart van dezelfde Agile Factor.
- De hoogste kaart in die Agile Factor wint de ronde.
- De winnaar neemt de gespeelde kaarten en houdt ze bij zich. Stelen mag, maar kan het spel fysieker maken dan je zou willen.
- Aan het einde van de ronde nemen spelers nieuwe kaarten van de stapel tot ze weer 8 kaarten hebben. Ideaal moment om bier te bestellen of te plassen.
- De winnaar begint de nieuwe ronde.
De Winnaar
- Speel door tot het deck leeg is en niemand nog kaarten heeft. Tel dan de waarden van de kaarten die je hebt gewonnen. Wie de meeste punten heeft, wint.
Pro-level! Playing the Stakeholder
Voor de echte James Busters is er een extra dimensie die je aan het spel kunt toevoegen om het uitdagender en veel leuker te maken.
In deze variant spelen de The James-kaarten een speciale rol dat alle vreselijkheid van lastige stakeholders recht aandoet. Het doel is om samen als team tegen The James te spelen, maar wetende dat er maar een de winnaar kan zijn. Het spel wordt dus ineens een gezamenlijke onderneming, maar wel in een soort slinks havik-duif-spel.
- Een The James kaart kan op elk moment worden gespeeld, ook als eerste kaart. Zodra dat gebeurt, wordt het spel volledig gereset. Wat daarvoor is gebeurd telt niet meer.
- Het doel wordt nu om de waarde van de The James te verslaan. Dit gebeurt cumulatief, als een team: kaarten die na The James worden gespeeld, worden opgeteld, ongeacht de kleur.
- De speler die de kaart speelt waarmee de gezamenlijke waarde hoger wordt dan die van de The James, wint de ronde.
- De ronde stopt direct, ook als niet iedereen heeft gespeeld. En ja, dat betekent dat sommige spelers eerder door hun kaarten heen zullen zijn dan anderen, en dat het spel tegen het einde wat vreemd wordt.
- De winnaar begint de nieuwe ronde.
- Je mag een The James kaart bovenop een andere The James kaart spelen. Alleen als de waarde hoger is dan de oorspronkelijke The James, wordt het spel opnieuw gereset en begint de cumulatieve optelling vanaf nul. Als dit de laatste kaart in de ronde is, dan win je direct. Maar onthoud: hij moet hoger zijn dan de eerdere The James.
- Als de waarde van de The James niet hoger is dan de vorige The James, dan telt zijn waarde gewoon mee in de cummulatieve optelling.
De Responses
In de Response kaarten verwijzen we naar verschillende technieken die je kunt gebruiken om met lastige stakeholders om te gaan. Hier vind je een uitleg van elke techniek, voor het geval je er nog niet bekend mee bent.
Een strategische routekaart voor het bedrijf, met doelen en een gedetailleerd plan om die binnen een bepaalde periode te realiseren.
werk dat volgens de Definition of Done is voltooid en klaar is om aan de klant te worden vrijgegeven.
Het proces waarin werk wordt voorbereid zodat het door het team kan worden opgepakt.
Het toewijzen van budget aan stabiele, langlopende waardestromen, met als doel financiële autonomie en flexibiliteit te bieden om snel te reageren op marktveranderingen en klantfeedback, binnen afgesproken financiële kaders.
een filosofische theorie die stelt dat kennis primair of uitsluitend voorkomt uit ervaring en observatie. De wetenschappelijke methode is de bekendste toepassing.
Non Value Adding: een term uit Lean, een activiteit die geen waarde toevoegt.
een gestructureerd, collaboratief proces om complexe problemen te analyseren en definiëren. Het gaat voorbij symptomen en zoek naar kernoorzaken. De stelling is dat de kwaliteit van je oplossing hangt direct af van de kwaliteit van je probleemdefinitie.
een lijngrafiek die helpt om de geschiedenis of verwachte ontwikkeling van belangrijke factoren in een systeem te begrijpen over een bepaalde tijd, waarbij vaak patronen, trends en verbanden zichtbaar worden die niet direct duidelijk zijn.
een visueel hulpmiddel om stakeholders te categoriseren op basis van hun invloed en interesse in het product van het team.
een mentale staat waarin iemand volledig opgaat in een taak, met gefocuste energie, volledige betrokkenheid en plezier in het proces.
Een visueel hulpmiddel om te beschrijven hoe een gebruiker met het product omgaat, georganiseerd naar relatieve belangrijkheid en complexiteit van de stappen.
Het laatste moment waarop een beslissing genomen kan worden zonder negatieve gevolgen.
een hoogwaardig, visueel strategisch plan dat de stappen, prioriteiten en voortgang van een initiatief in de tijd schetst. Geen gedetailleerde planning, maar een communicatietool die het “waarom” achter het werk uitlegt.
Een visueel schema van oorzaak-gevolgrelaties, met speciale aandacht voor feedbackloops die systeemgedrag over tijd sturen. Helpt om lineair denken los te laten en complexe dynamiek te begrijpen.
Een activiteit waarin het team het werk van de sprint laat zien en de strategie voor het product bespreekt.
Een verklaring die het waarom van het werk beschrijft. Een beknopte, heldere uitleg van het beoogde resultaat of voordeel. Purpose is een van de sleutels tot intrinsieke motivatie.